Bitevní vozy - Operace obrněné pěchoty
Edice Druhá světová válka - díl 53
...bojová technika od 1. světové války po současnost...
Druhý díl seriálu Obrněné operace nás seznamuje s obrněnou technikou pěchoty a jejím bojovým použitím. Současně s masovým nasazením tanků vznikla potřeba dopravovat na bojiště a po bojišti pěchotu, jejímž úkolem mělo být obsazení území, které tanky vybojovaly. Současně bylo potřeba chránit pěchotu v bojích, kde tanky nebyly použitelné, nebo bylo jejich použití omezené - v lesním a horském terénu, ve městech, na invazních plážích a podobně.
Od první světové války, kdy byly použity obrněné automobily, postavené většinou na podvozcích běžných nákladních či osobních aut se technika vyvíjela k obrněným transportérům na pásových, kolopásových a ojediněle kolových podvozcích. Transportéry byly mnohdy lehce vyzbrojeny, většinou lafetovanými kulomety, někdy minomety.
S vývojem odolných pneumatik po druhé světové válce a se zavedením dohušťování kol za jízdy, se rozšiřovalo použití kolových transportérů o dvou až čtyřech nápravách, zatímco kolopásová vozidla byla postupně vyřazována, protože bylo shledáno, že spíše než by kombinovala dobré vlastnosti kol a housenkových pásů, slučovala nevýhody obou těchto koncepcí. Vzniklo několik kategorií obrněných transportérů od lehkých průzkumných vozidel pro 4 až 6 vojáků po těžké transportéry, jejichž přepravní kapacita je až 16 vojáků a které jsou pancéřovány stejně, jako tanky. Vyvíjena byla i speciální obrněná technika pro vyloďovací operace a pro letecky přepravované jednotky.
V šedesátých letech 20. století vznikla samostatná kategorie obrněných bojových vozidel (bojových vozidel pěchoty), která jsou schopna samostatné bojové činnosti, vezou jednak vojáky a současně jsou vyzbrojena lehkou kanónovou výzbrojí (ráže od 20 až do 45 mm), protitankovými a protiletadlovými střelami, minomety a podobně. Počátkem tohoto století se potom objevují vozidla s výzbrojí, jež byla donedávna doménou tanků a současně lehká obrněná vozidla - obrněné automobily s vysokou průchodností terénem - schopná odolávat minám
Formát : AVI
Formát/ : Audio Video Interleave
Velikost souboru : 756 MiB
Duration/String : 54mn 14s
Celkový BitRate : 1 949 Kbps
Použitý software : Lavf51.12.1
Video
ID : 0
Formát : AVC
Formát/ : Advanced Video Codec
Format_Profile :
[email protected]Format_Settings_CABAC/String : Ne
Format_Settings_RefFrames/String : 1 frame
Format_Settings_GOP : M=1, N=12
CodecID : H264
Duration/String : 54mn 14s
Bit rate : 1 809 Kbps
Šířka : 766pixely
Výška : 576pixely
Poměr stran : 4:3
Frame rate : 23,976 fps
ColorSpace : YUV
ChromaSubsampling : 4:2:0
BitDepth/String : 8 bits
ScanType/String : Progressive
Bits/(Pixel*Frame) : 0.171
StreamSize/String : 702 MiB (93%)
Audio
ID : 1
Formát : MPEG Audio
Format_Version : Version 1
Format_Profile : Layer 3
Format_Settings_Mode : Joint stereo
Format_Settings_ModeExtension : MS Stereo
CodecID : 55
/ : MP3
Duration/String : 54mn 14s
Bit rate : 128 Kbps
Kanál(y) : 2 kanály
Sampling rate : 44,1 KHz
StreamSize/String : 49,7 MiB (7%)
Interleave_Duration/String : 26 ms (0.63 video frames)
pass: zozy