Sovětská letecká moc / Soviet Air Power
Edice Druhá světová válka - díl 81.
Ihned po vzniku Sovětského svazu začala nová, bolševická vláda budovat na troskách carského letectva letecké síly. Rusko sice přišlo o některé význačné konstruktéry, kteří uprchli před bolševiky, jako byl například Igor Sikorskij, objevila se ale nová, v budoucnu velmi slavná jména, jako například Tupolev, Polikarpov, Grigorjevič a začaly vznikat nové typy letadel.
Když Německo napadlo v červnu 1941 Sovětský svaz, bylo sovětské letectvo nejmohutnější na světě, i když většina jeho strojů nebyla konstrukčně a parametry na úrovni doby a s moderními německými stroji se nemohla srovnat. Přes obrovské ztráty na počátku války se letecký průmysl rychle vzpamatoval a začal Rudou armádu zásobovat čím dále kvalitnějšími stroji. Letouny jako Tupolev Tu-2, Iljušin Il-2, Lavočkin La-5 a 7 či Jakovlev Jak-9 se staly legendami.
Po druhé světové válce byly jak na vývoj a konstrukci nových letounů, tak i na budování leteckých sil věnovány obrovské prostředky, protože vedoucí představitelé SSSR si uvědomovali, že vzdušná převaha je základní podmínkou úspěchu v jakémkoliv válečném konfliktu. A tak se na nebi v Koreji objevily, k velkému překvapení amerických pilotů a důstojníků letectva, skvělé proudové stíhačky MIG-15, nad Vietnamem potom MIG-17 a MIG-21. Velká pozornost byla ovšem věnována i ostatním druhům letounů, ať to byly bombardéry (Tupolev Tu-16, Tu-22, Tu-95, Jakovlev Jak-28) dopravní letouny (Antonovy řady 20, Iljušin Il-76, Antonov An-124) či vrtulníky konstrukčních kanceláří Mil a Kamov.
Sovětské ozbrojené síly byly první armádou na světě, která začala budovat vzdušně-výsadkové síly. Přední místo ve strategii, taktice i vybavení si uchovaly po celou dobu existence Sovětského svazu.
V šedesátých letech se Sovětský svaz začal pokoušet o vybudování námořních leteckých sil nezávislých na pozemních základnách a postavil své první nosiče vrtulníků letadel.
Na konci roku 1979 začala vleklá sovětská invaze do Afghánistánu, trvající deset let, aniž by bylo dosaženo jediného z vytknutých cílů. I v tomto konfliktu hrálo sovětské letectvo a vrtulníky a letouny armády velkou roli. Ale tento konflikt vyčerpal sovětské zdroje a nakonec se stal jednou z příčin pádu komunistického režimu v SSSR.
Nynější letecké síly Ruské federace navázaly na tradici Sovětské armády a věnují technickému i organizačnímu rozvoji letectva velkou pozornost.
Formát/ : Audio Video Interleave
Velikost souboru : 836 MiB
Duration/String : 1h 0mn
Celkový BitRate : 1 936 Kbps
Název filmu : SOVETSKA_LETECKA_MOC.Title3.DVDRip
Použitý software : Lavf52.78.4
/Název : SOVETSKA_LETECKA_MOC
Video
ID : 0
Formát : MPEG-4 Visual
Format_Profile : Advanced Simple@L5
Format_Settings_BVOP/String : 2
Format_Settings_QPel/String : Ne
Format_Settings_GMC/String : 0 warppoint
Format_Settings_Matrix/String : Default (H.263)
CodecID : DX50
/ : DivX 5
Duration/String : 1h 0mn
Bit rate : 1 796 Kbps
Šířka : 720pixely
Výška : 552pixely
Poměr stran : 4:3
Frame rate : 25,000 fps
ColorSpace : YUV
ChromaSubsampling : 4:2:0
BitDepth/String : 8 bits
ScanType/String : Progressive
Bits/(Pixel*Frame) : 0.181
StreamSize/String : 775 MiB (93%)
Enkódoval : XviD 1.2.1 (UTC 2008-12-04)
Audio
ID : 1
Formát : MPEG Audio
Format_Version : Version 1
Format_Profile : Layer 3
Format_Settings_Mode : Joint stereo
Format_Settings_ModeExtension : MS Stereo
CodecID : 55
/ : MP3
Duration/String : 1h 0mn
Bit rate : 128 Kbps
Kanál(y) : 2 kanály
Sampling rate : 48,0 KHz
StreamSize/String : 55,2 MiB (7%)
Interleave_Duration/String : 24 ms (0.60 video frames)
Interleave_Preload/String : 24 ms
pass: zozy