Pražské metro zahajuje (1982)Vydejte se s námi do fascinujícího období pražských dějin roku 1967, kde se plní dlouholetý sen všech pražanů. Ano, je zde řeč o pražském metru, o jehož zbudování se hovoří již od konce 19. století, kdy Ladislav Rott syn Vincence Josefa Rotta, ze známého Rottova železářství, v roce 1898 navrhnul pražskou podzemku. Ačkoliv se mu jeho návrh prosadit nepodařil, přispěl svým prvním impulzem k tomu, aby se vybudili další vlastenci s úsilím jeho myšlenku dokončit. Znovu se o to pokusili známí elektrotechničtí inženýři Vladimír List a Bohumil Belada, kteří přišli s myšlenkou o zbudování tentokrát přímo metra ve třicátých letech 20. století. Avšak vlivem války a myšlené varianty zbudovat podpovrchovou tramvaj se naplnění dlouho odkládalo. Další návrhy přišly až v 60. letech, kdy doprava v pražských ulicích začala silně houstnout a hrozil i úplný dopravní kolaps. Hlavní tepny tramvajové sítě, ulice Na Příkopě a Václavské náměstí, byly často přeplněné. Navíc doprava k nově budovanému Jižnímu Městu a přes Nuselské údolí byla zcela nedostatečná; cesta přes Nusle a náročné terénní podmínky již nebyla vyhovující. Jako vítězný návrh byla zvolena podpovrchová tramvaj, která měla vést z Hlavního nádraží přes Nuselský most na Pankrác výhledově s budoucí možností přebudovat celý systém na klasickou městskou rychlodráhu. V roce 1966 se definitivně začala budovat podpovrchová tramvaj, resp. přeložky tramvajových sítí a přípravy na první stanici Hlavní nádraží s přilehlými úseky. Vláda si ještě nechala zpracovat realizační studie i v NSR a Švédsku. Příslušné komise potvrdili vhodnost tohoto projektu. V úsilí o metro pokračoval i stále žijící Ing. Vladimír List. V květnu 1967 požádal na základě jednání vlády předseda československé vlády sovětskou vládu o vyslání skupiny expertů, která by ještě jednou posoudila systém MHD navržený pro Prahu. Výsledkem těchto zkušených expertů v čele s I.T. Jefimovem bylo vyloučení přechodné etapy podpovrchové tramvaje a přikročení k přímému budování metra. S přihlédnutím k nově zjištěným faktům, především pak s ohledem na kapacity a tou dobou již velké zkušenosti s budováním metra v ostatních zemí sovětského svazu, vláda změnila své rozhodnutí o zbudování podpovrchové tramvajové dráze v Praze a ze dne na den se dělníci Metrostavu museli přizpůsobit výstavbě metra. Jeho zlatá éra právě začíná. A vy prostřednictvím tohoto dokumentu můžete vidět, kolik práce a úsili bylo zapotřebí, aby jste se mohli tímto dokonalým prostředkem také svézt. Dnes už by si život bez metra, jakožto hlavního dopravního páteřního systémemu dokázal představit jen opravdu málokdo. Format : MPEG-PS at 1 394 Kbps
Length : 389 MiB for 38mn 59s 440ms
Video : MPEG Video at 1 150 Kbps
Aspect : 352 x 288 (1.304) at 25.000 fps
Audio : MPEG Audio at 224 Kbps
Infos : 2 kanály, 44,1 KHz
CSFD:
1.díl Příprava a zahájení výstavby
Ulož.toWebShare2.díl Zahájení provozu
Ulož.toWebShareBez hesla