UHD videa (4K, 2160p) jsou obecně (z dostupných zdrojů na úložištích) jakoby méně barevně kontrastní, což je patrné již podle upoutávek na serverech. Zatím jsem nezkoumal, proč tomu tak je, ale je možné, že kvůli snížení datového objemu, aby se 4násobná plocha filmu vlezla na běžnou kapacitu BluRay, je snížen barevný kontrast a možná tím i počet barev, barevná stupnice. To by samozřejmě při kompresi videa umožnilo dostat velký datový objem v přijatelné kvalitě na omezenou kapacitu BluRay disků (remuxy UHD 4K mají datový objem včetně několika zvukových verzí řádově 70 GiB). Druhou možností je, že proběhne nějaká přesně definovaná úprava tohoto druhu pro zápis na BLURAY a v přehrávači BD se zase obráceným postupem kontrast a barevnost zvýší. Ale to samozřejmě nemám ověřeno, nestudoval jsem tyhle postupy a standardy pro vyšší rozlišení, než je Full HD (1080p), jenom tak laicky teoretizuji se znalostí základních principů komprese obrazových dat.
Kdo bude mít čas hledat s Googlem na Internetu v angličtině, možná by se dopátral i kvalitních informačních zdrojů, kde je
zmíněná skutečnost přesně popsána a vysvětlena.
No a ještě poznámku:
Tady je dobře vidět, jaký je to nesmysl vyrábět ripy 4K ve velikosti řádově 10 GiB. Komprese tam je tak vysoká, že je asi jednodušší přehrávat kvalitní Full HD kopii 20 GiB, než stejně velkou 4K. Vysoká jakost obrazu v rozllišení 4K se silnou kompresí dat na maloobjemové kopie znehodnotí a nezachrání to ani použití HEVC kodeku. Ten žádné zázraky neumí. :-)
P.S.:
Mrknul jsem na úvodní snímky kopie 40 GiB 2160p Avatara, a na nich je vysvětleno, o jakou úpravu obrazu se jedná.
V podstatě už jsem napsal výše, o co asi jde, a tady je to potvrzeno. K přehrávání 4K videa je nutno použít přehrávač s licencí,
který obsahuje obvody a SW, které přetransformují upravený obraz do přirozené barevné stupnice, jak jsme zvyklí u Full HD.
Což neznamená nic jiného než to, že při vytváření remuxu nebo ripu by se měla barevná stupnice upravit do normálu.
Což, jak vidno, téměř nikdo (až na vzácné výjimky - viz cca 20 GiB rip 4K Avatara, který je barevně OK) nedělá.
Problémem je ovšem sporný přínos tak malých kopií 4K, protože ztrátová komprese obraz znehodnotí.
No a když k tomu přidáme ještě barevnou "rozplizlost" ripu, pak je opravdu lepší pracovat s Full HD bez zbytečné komprese.
Na druhé straně lidské oko a celý proces vnímání a zpracování barev v mozku umožňuje po krátké době sledování "zvyknout si"
na odlišnou barevnost v obraze, takže nám po pár minutách sledování začne připadat barevně normálně a film se dá sledovat
i z barevně neupravené kopie s využitím vysokého rozlišení obrazu u datově objemných kopií (řád 40 GiB a více)...