Podobných případů už jsem tady zažil celou řadu. Někteří "postižení" se museli zavázat, že budou veřejně vystupovat proti nelegálnímu sdílení filmů a hudby...
K nejznámějším patří kauza mého moderátorského předchůdce s nickname "
Nerez".
Odmlčel se někdy v únoru 2011... Byl patřičně medializován "pro výstrahu ostatním"
a je v některých archivech dohledatelný dodnes. Viz zpravodajství ČTK z roku 2012:
Počítačový pirát Nerez nabízel ke stažení tisíce filmů, dostal podmínkuAutor: ČTK, šot (23. května 2012)
https://www.idnes.cz/zpravy/cerna-kronika/soud-s-pocitacovym-piratem-miroslavem-ocelikem.A120523_162415_zlin-zpravy_sot
Nebo třeba
další případ (hudební nahrávky):
https://policie.gov.cz/clanek/poruseni-autorskych-prav.aspx
To jsou bohužel důsledky stavu na českém trhu, kdy je většina nahrávek filmů i hudby světové produkce prakticky nedostupná, a když ano, tak velmi drahá.
Mám s tím bohaté zkušenosti. Sehnat film na Blu-Ray disku s českým dabingem (i v případech, kdy jich bylo nadabováno několik různých pro jeden titul), je téměř nemožné. Něco z toho je občas v obchodech ke koupi na DVD, což je dnes už technicky velmi zastaralý formát s nedostatečným rozlišením obrazu i omezenou kvalitou zvuku. Patří už do kategorie "RETRO", ale v ČR se díky technologické zaostalosti výrobců a dalším souvislostem s autorskými právy stále ještě obchodují v nezanedbatelném množství (pravděpodobně i vyšším, než Blu-Ray disků)... i prostřednictvím různých antikvariátů a e-shopů s použitým zbožím. Tam "aukční ceny" za jednotlivé vzácné tituly mohou překročit i několika- či mnohonásobek částky, za kterou byl někdy dříve prodáván v obchodech.
Půjčovny za poplatek byly zrušeny (pár jich stále existuje a přežívá, získaly licenci před zákazem půjčoven a stát jim jednou povolenou živnost údajně nesmí zrušit). K většině titulů filmů i hudebních nahrávek se nedostanete ani v zahraničí, a když se vám to někde podaří objevit jako "raritu" na skladě, tak vám nakonec sdělí, že pro náš region zásilky neodesílají. V lepším případě vás doprava vyjde na několikanásobek výprodejové ceny BluRay disku.
Sortiment filmových a hudebních nahrávek je dnes tak obrovský, že obchody a držitelé autorských práv nejsou schopni v reálném čase uspokojit poptávku v požadované kvalitě. Různé on-line služby vám sice malou část světového sortimentu nabídnou, ale v nedefinované kvalitě, obvykle mnohem nižší (po uplatnění ztrátové komprese), než je kvalita CD a BluRay nahrávek. Bez dabingu jako "bonus"... Na trhu je dostupná jen kategorie "lidové komerce", tedy tituly, které se obchodníkům daří prodávat ve větším množství, aby se jim obchod s nimi vůbec vyplatil. O cenách ani nemluvě.
Tyto (a mnoho dalších) důvody jsou MOTIVAČNÍM ZÁKLADEM potřeby sdílení nahrávek, kterou ideálním a dříve nebývalým způsobem umožnilo zavedení Internetu do domácností za přijatelný paušální poplatek a s potřebnou rychlostí přenosu dat.
Velkým archivem byl server Uloz.to, jehož obsah už byl smazán, ale mnoho cenných archivních nahrávek tím bylo definitivně zlikvidováno, aniž by to držitelům autorských práv přineslo jakékoliv navýšení tržeb z autorských děl, která stejně na trhu dostupná za poplatek nejsou.
Na druhé straně tady máme organizace živící se "ochranou autorských práv" jako např. známý svaz OSA (s přezdívkou "NOSTRA"

) , které si dokázaly tvrdým lobbingem prosadit naprosto nehorázné poplatky z prodeje prázdných datových médií (vypalovacími CD, DVD a BluRay disky počínaje, přes všechny druhy pamětí a záznamových disků, a kopírkami a tiskárnami konče). Příjmy do soukromých kapes s netransparentním rozdělováním činí řádově 1 miliardu Kč ročně. Zavedla je koalice ČSSD s lidoveckým ministrem kultury ve výši, kdy při cenovém poklesu záznamových datových médií začala výše "autorských poplatků" přesahovat cenu samotného datového média. Tento Absurdistán omezila na ještě únosnou mez Topolánkova koalice ODS po svém nástupu do vlády, avšak dnes už je po letech zase poměr výše poplatků k ceně média neúnosný, vzhledem k neustálému růstu kapacity záznamových médií a relativnímu trvalému poklesu jejich ceny. Např. u HDD 18 TB je výše odvodu do kapes autorských svazů kolem 2000 Kč (bez DPH). Proto jsou v Česku disky tak drahé a vyplatí se je individuálně dovézt ze zahraničí, kde podobně nesmyslnou výší daně do soukromých kapes zatíženy nejsou. I takovéto nehorázné okrádání občanů českými "ochránci autorských práv" je součástí komplexu problému "nelegálního sdílení dat".
Aktivity spojené se sdílením "autorskými právy chráněných děl" mají jednu NEZANEDBATELNOU funkci, která je záměrně utajována. Je to významné REKLAMNÍ PŮSOBENÍ mezi filmovými fanoušky. Komunity na stránkách s filmy, hudbou nebo jen s titulky k filmům, si předávají informace o novinkách, mají možnost novinky i staré archivní kousky vidět či slyšet a seznámit s nimi ostatní zájemce. Jednou, před už mnoha lety, jsem v Českém rozhlase slyšel rozhovor se zástupcem provozovatelů kin, který právě na tuto reklamní funkci poukazoval a pochvaloval si, že jim navyšuje počty diváků v kinech.
Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že až na vzácné výjimky jsem většinu filmů na BluRay discích koupil jenom proto, že jsem je poznal už dřív a věděl jsem, o čem jsou a jakou mají pro mne hodnotu. Nebýt možnosti vidět filmy předem, nikdy bych si je na BluRay do archivu nekoupil. Do kina mě ale nikdo nedostane, z řady důvodů, které teď nebudu rozvádět. Kino je pro mě m.j. podobné "RETRO", jako technicky zastaralá DVD nebo gramodesky z vinylu. :-)
Co napsat závěrem? Ti, co se živí "lovem pirátů", dělají autorům uměleckých děl medvědí službu. Odchytem nejaktivnějších jedinců sice snad obhájí vlastní existenci, ale šíření kultury a autorskými právy chráněných děl tím rozhodně nepomohou. Aby se autorské dílo dostalo až k divákům nebo posluchačům či čtenářům, musí se o něm potenciální zákazník vůbec dovědět. Při obrovské nadprodukci show-byznysu je velmi nákladné dostat informace až k potenciálnímu spotřebiteli a zaujmout ho, aby byl ochoten se vůbec podívat či poslechnout si... a zaplatit. I kdyby se fanatikům "autorských práv" podařilo sdílení dat 100% vymýtit, žádný hmatatelný přínos by z takového stavu nevyplynul. Čím dál tím víc lidí se na TV vysílání nekouká a do kina nechodí, natož aby se naháněli za novinkami vydanými na záznamových médiích či streamovacích službách nabízených za přemrštěné ceny.
Žádný distributor není schopen uspokojit individuální poptávku po filmech nebo hudbě a bez sdílení informací o jejich existenci a obsahu tyto nahrávky zaniknou v archivech držitelů autorských práv bez užitku. Množství nahrávek prudce narůstá a množství lidí na planetě Zemi dosáhlo podle vědců vrcholu a začne brzy klesat...
Měla vydržet desetiletí, teď filmy na DVD začínají hnít. Za některá už náhradu neseženeteRadomír Kejduš (13. 03. 2025) wired.cz
Životnost optických médií sice není neomezená, přesto se počítalo s tím, že filmy na DVD či Blu‑ray si pustíte i v důchodu. Filmoví sběratelé ale nedávno zjistili, že jim některé disky přestaly fungovat. Jde aktuálně o stovky titulů z let 2006 až 2008 vydaných u filmové společnosti Warner Bros. ...
https://www.wired.cz/clanky/mela-vydrzet-desetileti-ted-filmy-na-dvd-zacinaji-hnit-za-nektera-uz-nahradu-nesezenete